شرکت فناوری اطلاعات ناواکو

نقش شرکت‌های مشاوره‌ای فناوری اطلاعات در فرآیند تحول دیجیتال بانک‌ها

17 دی 1402

دنیای کنونی، نوسانی(volatility)، سرشار از عدم قطعیت و عدم اطمینان(uncertainty)، پیچیده (complexity) و مبهم (ambiguity) است. در شرایط دائماً در حال تحول امروزی، مهم نیست که چقدر اطلاعات داریم، داشتن اطلاعات مناسب، بینش درست و دیدن به موقع فرصت‌ها مهم است. بانک‌های آماده برای آینده (Future Ready) بینش منحصربه‌فردی دارند. بسیار هوشمندانه  و جسورانه  فکر می‌کنند، با سرعت و متمرکز حرکت می‌کنند. با تیزبینی مبتنی بر جاه طلبی و توانمندی، به خلق ارزش پایدار و رشدی ارگانیک  می‌رسند. بازارها را به نفع خود شکل می‌دهند و می‌دانند سوار شدن بر امواج مناسب تغییر، مهمترین عامل در  کسب دستاوردهاست.

تحول دیجیتال، تحولی بنیادین در نحوه انجام کسب و کار است که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال ایجاد می‌شود. این تحول در صنعت بانکداری نیز تأثیر عمیقی داشته است و بانک ها را مجبور کرده است تا مدل‌های کسب و کار، فرآیندها و محصولات و خدمات خود را به طور اساسی تغییر دهند.

خلق ارزش بالا، هدف هر طرح تحول دیجیتال است اما تعداد کمی از طرح‌ها می‌توانند به این هدف دست یابند و از آن‌ها ، تعداد بسیار کمتری می‌توانند روند خلق ارزش را به صورتی مستمر و پایدار حفظ نمایند. مشاوره، تعامل پویا خدمات گیرنده و دهنده بر پایه‌ی دانش، تخصص و تجربه است و شامل اقدامات متنوعی مانند جریان سازی، امکان سنجی، مطالعات توجیهی، ارائه طریق، تحلیل، طراحی فرآیندها، به‌کارگیری راه‌حل‌های مبتنی بر فناوری و … در موضوعات مختلف است. شناخت دقیق عملکرد، فرهنگ، ساختار، فرآیند تصمیم‌گیری، موقعیت در بازار، چالش‌ها و نیازهای کلیه ذینفعان، از الزامات ارائه‌ی مشاوره موثر است .

شرکت‌های ناظر فناوری اطلاعات با ارائه خدمات نظارتی و مشاوره‌ای ، نقش مهمی در فرآیند تحول دیجیتال بانک‌ها ایفا می‌کنند. این شرکت‌ها می توانند به بانک‌ها در موارد زیر کمک کنند:

  • تعیین چارچوب و استراتژی تحول دیجیتال
  • طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات
  • توسعه محصولات و خدمات دیجیتال
  • تسهیل تغییر فرهنگ و رفتار سازمانی
  • شناسایی و مدیریت ریسک‌های فناوری اطلاعات  

تدوین استراتژی جامع بانکداری دیجیتال

اولین قدم در فرآیند تحول دیجیتال، تعیین چارچوب و استراتژی مناسب است. شرکت‌های مشاوره‌ای می‌توانند با شناسایی روندهای موثر بر اجزای اصلی بازار بانکی ایران، کمک کنند تا اهداف و چشم‌انداز تحول دیجیتال را مشخص کنند، نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند، و چالش‌های پیش روی را ارزیابی کنند.

طراحی و پیاده سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات

تحول دیجیتال مستلزم استفاده از فناوری‌های دیجیتال جدید است. شرکت‌های مشاوره‌ای می‌توانند به بانک‌ها در تامین و طراحی معماری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مورد نیاز کمک کنند. این زیرساخت‌ها می‌تواند شامل مواردی مانند زیرساخت‌های ارتباطی، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد. شرکت‌های ناظر فناوری اطلاعات به بانک‌ها کمک می‌کنند تا فرآیندهای فناوری اطلاعات خود را مطابق با مقررات و استانداردهای بین المللی ارتقاء دهند. این شرکت ها با ارائه خدماتی مانند ارزیابی ریسک، مدیریت امنیت، و مدیریت کیفیت، به بانک‌ها کمک می‌کنند تا از امنیت و کارایی سیستم‌های فناوری اطلاعات خود اطمینان حاصل کنند.

توسعه محصولات و خدمات دیجیتال

تحول دیجیتال مستلزم ارائه محصولات و خدمات جدید و نوآورانه است. شرکت‌های مشاوره‌ای به بانک‌ها کمک می‌کنند تا مدل کسب و کار خود را برای تحول دیجیتال آماده کنند. این شرکت‌ها با ارائه مشاوره در زمینه‌های مختلف مانند بازاریابی، فروش، و خدمات، به بانک‌ها کمک می‌کنند تا محصولات و خدمات خود را مطابق با نیازهای مشتریان دیجیتالی خود توسعه دهند.

تسهیل تغییر فرهنگ و رفتار سازمانی

تحول دیجیتال مستلزم تغییر فرهنگ و رفتار سازمانی است. شرکت‌های مشاوره‌ای می‌توانند به بانک‌ها در این زمینه کمک کنند تا کارکنان خود را برای تحول دیجیتال آماده کنند. این آموزش می‌تواند شامل مواردی مانند آموزش فناوری، آموزش تغییر، و آموزش رهبری باشد.

شناسایی و مدیریت ریسک‌های فناوری اطلاعات  

شرکت‌های مشاوره‌ای و ناظر  با انجام ارزیابی‌های ریسک، به بانک ها کمک می‌کنند تا ریسک‌های فناوری اطلاعات خود را شناسایی کنند و اقدامات لازم را برای کاهش این ریسک‌ها انجام دهند. شرکت‌های ناظر فناوری اطلاعات همچنین به بانک‌ها کمک می‌کنند تا امنیت سیستم‌های فناوری اطلاعات خود را بهبود بخشند. این شرکت‌ها با ارائه خدماتی مانند ارزیابی امنیت، مدیریت حوادث امنیتی، و آموزش کارکنان، به بانک‌ها کمک می‌کنند تا از سیستم‌های فناوری اطلاعات خود در برابر حملات سایبری محافظت کنند.

نقش شرکت فناوری اطلاعات ناواکو

شرکت فناوری اطلاعات ناواکو با سابقه بیش از ۱۵ سال فعالیت در زیست بوم بانک مسکن، با بیش از ۶۵۰ نفر پرسنل و ۳۱ نمایندگی استانی در سراسر کشور، در راستای سیاست رفع خلا ارائه مشاوره‌های راهبردی و تخصصی به بانک مسکن، قصد دارد با رویکرد سیستماتیک و نگاه واقع بینانه به فناوری، نیاز ذینفعان و  متغییرهای تاثیرگذار بر رفتار بازارها، موجب افزایش سهم بازار، ایجاد وفاداری، تثبیت برند و افزایش مشارکت پذیری ذینفعان گردد .

شرکت ناواکو ، نوسانات کلان اقتصاد جهانی و ایران، مطالبات افکار عمومی، چالش‌های نیروی انسانی و استعدادها، توقعات مشتریان، تقاضا و کشش بازار داخلی و بین المللی ، چالش‌های رقبای سنتی و نوظهور، اهمیت مقررات و استانداردها، دغدغه حکمرانی، تنظیم‌گری و نظارت نظام پولی و بانکی، اهمیت تکاملی و تحول آفرین فناوری‌های نوپدید و برهم‌زننده مالی و حتی نگرانی‌های زیست محیطی را می‌بیند و درک می‌کند . پس با تاکید و تمرکز بر رویکرد علمی، مساله محور و کاربردی مبتنی بر واقعیت های میدانی، به دنبال کمک به حل مسایل راهبردی، کسب و کاری و عملیاتی کلیه ذینفعان بانک مسکن در افق زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است .

رویکرد شرکت نواکو سریع، خلاقانه، تجاری و الهام‌بخش است و  مبتنی بر تعامل و درگیرسازی ذینفعانِ نتایج  خواهد بود. همچنین، شرکت ناواکو امیدوار است با ایفای مسؤلیت اجتماعی خود، موجب تحقق بانکداری عادلانه‌تر، پایدارتر، و دسترس پذیرتر شود. در آینده و مبتنی بر سازوکار پیش‌بینی شده ، شرکت ناواکو به‌عنوان توانمندساز در حوزه فناوری و نوآوری، می‌تواند ستون فقرات توسعه افق‌های استراتژیک بانک مسکن گردد. این تلاش‌ها منجر به توسعه توانمندی‌های کلیدی، ابتکارات عملیاتی و سیستمی و بهینه‌سازی فرآیندها و مکانیسم‌های بانک می‌شود.

نتیجه گیری

تحول دیجیتال یک فرآیند پیچیده و چالش برانگیز است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اجرای صحیح دارد. شرکت‌های مشاوره‌ای و ناظر فناوری اطلاعات در کنار رهبران سازمانی تحول دیجیتال، نقشی کلیدی در هموار کردن مسیر تحول بر عهده دارند و علاوه بر آن، در تصمیم‌گیری، طراحی و ایجاد سازمان دیجیتال، با ذی‌نفعان کلیدی (درونی و بیرونی) ارتباط مؤثر برقرار کرده و تصویر روشنی از راهبردهای مناسب ،ریسک‌ها و منافع تحول می‌سازند و با دیدگاهی جامع و سیستماتیک، نوع و سطح تغییرات مورد نیاز را مشخص می‌کنند.

منابع

  • McKinsey & Company. (2023). Digital Banking: A New Era of Customer Engagement.
  • Bain & Company. (2022). The Future of Banking: How to Transform Your Business for the Digital Age.
  • Deloitte. (2021). Banking in the Age of Digital Disruption.

اخبار و مقالات مشابه