سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی (ETC)

پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی ETC چیست؟

سیستم پرداخت الکترونیک عوارض به عنوان بخشی از حمل ونقل هوشمند که از وجود تجارت الکترونیک و گسترش شبکه­‌های بانکی و مؤسسات مالی بی‌­بهره نمانده و با استفاده از مزیت تکنولوژی مخابره بین وسیله نقلیه و جاده و حذف وجه فیزیکی (پول) از عرصه تجارت حمل­ و نقل برای انجام یک داد و ستد بین استفاده کننده از راه و سرمایه­‌گذاران بخش حمل­ و نقل به عرصه عمل وارد شده است.

پرداخت الکترونیکی عوارض (Electronic Toll Collection) یک روش برای پرداخت عوارض بزرگراه­‌ها و جاده­‌هاست به طوری‌که خودروها بدون توقف در محل عوارضی، مبلغ به صورت الکترونیکی از حساب وی کسر خواهد شد. سیستم ETC، با استفاده از تجهیزات الکترونیکی مانند دوربین­‌های پلاک­‌خوان و برچسب­‌های RFID عملیات شناسایی و خوانش پلاک­ها را انجام می­‌دهد. در برخی عوارضی­‌های آزادراه­‌های سراسر کشور دو مسیر جداگانه برای پرداخت الکترونیکی و نقدی تعبیه شده است، و رانندگان می­توانند با استفاده از درگاه­‌ها و اپلیکیشن­‌های پرداخت، مبلغ عوارض خود را پرداخت نمایند. در ایران، بخصوص در دهه­‌های گذشته و باتوجه به احداث جاده‌­ها و آزادراه‌­ها، و نیز ایجاد شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها و به تبع آن افزایش سفرهای بین­ شهری، وجود این سامانه بیش از پیش احساس می­‌شود.

 

راه ­اندازی سامانه ETC در ایران توسط شرکت ناواکو برای نخستین بار در کشور

پیشنهاد اولیه مطرح شده از سـوی سـازمان راهـداری و حمل و نقل جاده ای کشور اولین بـار در سـال ١٣٨٨ و بـرای عوارضی آزادراه تهران – قم مطرح و توسط شرکت دیگری بصورت ناموفق پیاده سازی گردید. اما پـروژه اخـذ الکترونیکـی عــوارض در ســال ١٣٩٠ یکبــار دیگــر از ســوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مسکن (بانک عامل وزارت راه و شهرسازی) واگذار گردید که متعاقب آن از تیر ماه سال ١٣٩١ این پـروژه به شرکت فناوری اطلاعات ناواکو پیشنهاد شد.

شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، برای نخستین بار در ایران، پس از واگذاری پروژه پرداخت الکترونیکی  عوارض (ETC) از سوی وزارت راه و شهرسازی به بانک مسکن در سال ۱۳۹۰، اقدام به تجهیز آزادراه تهران-پردیس در آذر ماه ۱۳۹۱ به سامانه هوشمند ETC گردید. این امر گامی بلند در توسعه مفهوم شهروند الکترونیک و همچنین افزایش یکپارچگی سامانه‌­های پرداخت عوارض و نیز کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در سراسر کشور می‌­باشد.

هم­ اکنون در کشور، این سامانه در محورهای اهواز- بندرامام خمینی، تهران – قم، تهران – پردیس توسط شرکت ناواکو نصب و راه­‌اندازی گردیده و آماده خدمت­‌رسانی به هموطنان عزیز و گرامی می­‌باشد. باتوجه به اقبال عمومی به این سامانه هوشمند در سالیان اخیر و ثبت نام ۱,۸۰۰,۰۰۰ کاربر در سامانه ETC، شرکت ناواکو با گسترش خطوط مجهز به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض درصدد ارائه بهترین خدمات در جهت ارتقاء سیستم حمل­ و نقلی کشور می‌­باشد.

 

بخش‌­های مختلف فنی ETC

.   بخش سامانه مرکزی مستقر در بانک مسکن:

این سامانه مسئول مدیریت کلیه تراکنش های صورت گرفته در عوارضی­‌ها می‌باشد. اطلاعات برچسب هـا و یا تیکت­‌های فروخته شده و میزان شارژ آن­هـا در سـامانه مرکـزی موجود بوده و به ازای هر تردد از شارژ مربوطـه کسـر می­‌گردد. در صورتی که خودروی عبوری در سامانه ثبت نام نکرده باشد؛ ابتدا پیامک هشدار داده شده و پس از ۱۵ روز تصویر خودرو و پلاک مربوطه برای اعمال قانون (صدور برگ جریمه) به فراجا ارسال می­‌گردد. به طورکلی این نرم ­افزار در حال حاضـر در بانـک مسـکن (بانـک عامـل وزارت راه و شهرسازی) در حال کار می­‌باشد.

.   بخش تجهیزات و سامانه عوارضی:

در بخش عوارضی و در هـر یـک از خطـوط عوارضـی یک دستگاه RFID و دو دستگاه دوربین (دوربین پلاکخوان جلو و دیگری دوربین پلاکخوان عقب) بـه همراه تجهیزات مربوطه و همچنین یک دستگاه رایانه ، که مجموعه نرم افزار جـامع پـلاک خـوانی ،چک مجدد پلاک و Sync  تصاویر عقب و جلو ، پالایش داده ها بر روی آن نصب است ، اسـتفاده می­‌گردد.

 

آزادراه­‌های مجهز به این سامانه توسط ناواکو

  • تهران پردیس: ۲۲/۰۹/۱۳۹۱
  • تهران قم ۲۷/۰۳/۱۳۹۳: (هم اکنون تجهیزات توسط شرکت دیگری تامین شده اما پرداخت ترددهای کاربران مسکن توسط سامانه صورت می‌پذیرد)
  • اهواز بندر امام: ۱۹/۰۶/۱۳۹۳
  • قم تهران(سمت شهر قم): ۱۹/۰۳/۱۳۹۵ (هم اکنون تجهیزات توسط شرکت دیگری تامین شده اما پرداخت ترددهای کاربران مسکن توسط سامانه صورت می‌پذیرد)
  • تهران پردیس (فاز ۸): ۰۱/۱۰/۱۳۹۴
  • تهران پردیس (فاز ۱۱): ۰۱/۰۷/۱۳۹۶
  • تهران پردیس (لاین های ۳ و ۴): ۲۱/۰۸/۱۳۹۹

 

نحوه تهیه برچسب یا تیکت از سامانه پرداخت الکترونیک عوارض بانک مسکن

برای تهیه برچسب الکترونیکی و یا تیکت ابتدا باید در سامانه پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی بانک مسکن به نشانی https://avarezi.bank-maskan.ir/Home/Home/Index وارد شوید:

جهت خرید برچسب بر روی دکمه خرید برچسب (شماره ۱ تصویر بالا) کلیک نموده ویا لینک https://avarezi.bank-maskan.ir/Sale/ETC_User_OL/Create وارد شده و اقدام به تکمیل فرم خواسته شده می‌نمایید.

پس از تکمیل فرم و پرداخت هزینه، برچسب از طریق پست به آدرس وارد شده ارسال می گردد.

جهت خرید تیکت (ثبت پلاک خودرو بدون خرید برچسب)  بر روی دکمه شماره ۲ کلیک و یا بر روی لینک https://avarezi.bank-maskan.ir/Home/RegisterNewCustomer  وارد شده و اقدام به تکمیل فرم خواسته شده مینمایید.

برای ثبت نام به اطلاعات زیر نیازمندید:

  • شماره پلاک خودرو
  • نام و نام خانوادگی مالک
  • کدملی
  • تلفن همراه

در انتها پس از پرداخت شارژ اولیه شماره قبض (تیکت) و کدهای رهگیری را حتما در خاطر خود بسپرید. پس از دریافت پیامک مبنی بر ثبت­نام موفق، در هر بار تردد شما از آزادراه­ها مبلغ عوارضی به صورت خودکار از حساب کاربری شما در سایت کسر خواهد شد، تا سفری ایمن و راحت را تجربه نمائید.

مرحله اول:

ثبتنام سامانه پرداخت آزادراهی

مرحله دوم:

سامانه etc

مرحله سوم:

ثبتنام پرداخت عوارض

مرحله چهارم:

تکمیل ثبتنام

مرحله پنجم:

راه آزاد است

همچنین جهت شارژ برچسب و یا تیکت بر روی دکمه شماره ۳ (تصویر اول) فشرده و یا بر روی لینک https://maskan-avarezi.ir/Account/ChargeOL/ChargePayment کلیک نموده و در صفحه باز شده با کلیک بر روی پنجره نحوه شارژ، بر حسب شارژ با تیکت و برچسب یا پلاک خودرو را انتخاب و اقدام به شارژ می‌نمایید.