سامانه بانکداری باز
این خدمت ذیل سامانه سرویس باس کنترل و در چهارچوب ارائه خدمات بانکی از طریق بانکداری باز به مشتریان طراحی و اجرا گردید. بانکداری باز(Open Banking) یک مفهوم و رویکرد نو ظهور در صنعت بانکداری و به معنای ایجاد یک بستر باز برای به اشتراکگذاری اطلاعات بانکی و خدمات بین بانکها و اپلیکیشنها و شرکتهای فناوری مالی است. این رویکرد بر تفکیک دادههای مالی و اجازه دسترسی به این دادهها به شکل امن و با موافقت مشتریان تأکید دارد و هدف اصلی آن افزایش شفافیت و رقابت در بازار خدمات مالی است.
برخی ویژگی های سامانه بانکداری باز
- Account Information Service (AIS) :این سرویس به برنامههای ثالث اجازه میدهد تا اطلاعات حسابها، شامل موجودی و تاریخچه تراکنشها را بازیابی کنند.
- Payment Initiation Service (PIS) : این سرویس امکان پرداخت های مستقیم همچون پرداختهای یکباره، پرداختهای دورهای و انتقال وجه از حساب مشتریان را از طریق برنامه های ثالث فراهم می کند.
- Strong Customer Authentication (SCA) : این خدمت به منظور تأیید هویت مشتریان در زمان انجام تراکنشها پیاده سازی شده و شامل روشهای چندعاملی همچون تأیید از طریق پیامک، ایمیل یا اپلیکیشنهای تأیید هویت می باشد.
- Fraud Detection Services : شامل سرویس های مجتمع به منظور کشف الگوهای غیرعادی تراکنش ها و ارزیابی ریسک تراکنش ها به منظور جلوگیری از تقلب می باشد.